آموزش سئو

5 مرحله و مثال چیست

ژوئن 3, 2021

اگر با فروش کار می کنید ، اطلاع از مدل چرخه عمر محصول تقریباً اجباری است.

این مدل مراحلی را که یک محصول در سفر خود از زمان ایجاد تا توقف طی می کند ، توصیف می کند.

چرا احتیاج دارید که این و بدونید؟

از آنجا که محصولات در مراحل مختلف استراتژی های متفاوتی را می خواهند ، چه برای محصولات فیزیکی و چه برای خدمات.

فکر می کنید با استفاده از همان اقداماتی که سالهاست در بازار وجود دارد ، می توانید مشتری را به سمت محصول جدید جذب کنید؟

بهترین حالت ، این یک فرصت تلف شده خواهد بود. در بدترین حالت ، یک شکست کامل.

برای آشنایی با مراحل چرخه حیات محصول ، مثالها و نحوه استفاده از این مفهوم ، خواندن این مقاله را تا انتها فراموش نکنید!

چرخه عمر محصول چیست؟

چرخه حیات محصول ابزاری مدیریتی است که تجزیه و تحلیل نحوه رفتار یک محصول از توسعه تا خروج از بازار را با در نظر گرفتن زمان راه اندازی ، رشد و بلوغ فروش آن ، امکان پذیر می سازد.

این مانند یک سفر محصول است ، یا اینکه به یک مثال شناخته شده تر در بازاریابی ، سفر مشتری اشاره می کنیم.

ذهن این مفهوم است تئودور لویت، یک اقتصاددان آلمانی که در ایالات متحده زندگی می کرد و در مدرسه معروف هاروارد کار می کرد.

لویت مدلی پنج مرحله ای را پیشنهاد کرد که نام آن را چرخه عمر محصول گذاشت.

مراحل توسعه ، معرفی ، رشد ، بلوغ و زوال است.

قبل از اینکه هر یک از آنها را توضیح دهم ، درک اینکه چرا لویت فکر می کرد تعریف این مدل مفید است ، جالب است.

در طول تحقیقات خود ، او چیزی را کشف کرد که به نظر می رسد واضح است اما تا آن زمان نقشه برداری نشده بود: ویژگی های یک محصول در طول چرخه زندگی بسیار تغییر می کند.

تمام استراتژیهای پیرامون آن نیاز به در نظر گرفتن مسائل و ویژگیهای خاص هر یک از این مراحل دارند.

این امر مربوط به فروش و بازاریابی ، بلکه همچنین برای توسعه محصول و تصمیم گیری در حوزه مدیریت است.

به عنوان مثال ، چه موقع زمان مناسبی برای سرمایه گذاری است تا یک محصول در بازار منفجر شود؟

چه موقع است که می توانید روی ترمزها قدم بگذارید و شاید حتی یک مورد را جایگزین کنید که در موقعیت دیگری بسیار موفق بوده است؟

اینها س theالاتی است که می توانید با تحلیل چرخه عمر محصول پاسخ دهید.

5 مرحله از چرخه عمر محصول

5 مرحله از چرخه عمر محصول

زمان آن فرا رسیده است که مدل چرخه عمر محصول را عمیق تر بررسی کنیم.

اکنون که مراحل را شناختیم ، خواهیم دید که ویژگی های هر یک از آنها چیست و همچنین بهترین روش ها برای دستیابی به اهداف بازاریابی شماست.

1. مرحله توسعه چرخه عمر محصول

توسعه محصول همیشه یک مرحله بسیار حساس است.

پروژه همچنان قابل تکرار است. شما می توانید انتظارات زیادی از آن داشته باشید ، اما قبل از اینکه محصول درآمدزایی کند ، شما هنوز هم باید پیشنهاد خود را بهبود ببخشید ، آزمایشاتی را انجام دهید ، فرضیه ها را تأیید کنید و تغییرات لازم را انجام دهید.

این مرحله به طور طبیعی در روند شرکت های نوپا ادغام شده است اما فقط به آنها محدود نمی شود.

به عنوان مثال ، یک تولید کننده خودرو بدون داشتن یک پروژه سازگار و مطالعه وارد کردن و پذیرش آن در بازار ، ماشین جدیدی را به بازار عرضه نمی کند.

برای ارائه یک مثال واقعی ، شاید مجموعه ای از اینها را دیده باشید شلوار استرچ سگ نام تجاری Walkee Paws در پایان سال 2018 منتشر شد.

مرحله توسعه نمونه چرخه حیات محصول - ساق بند برای سگ ها

ما می توانیم تصور کنیم که این پرتاب با یک برنامه ریزی دقیق انجام شد ، که منجر به شکل قطعات ، مواد مورد استفاده و الگوهای انتخاب شده شد.

وقتی کالایی در مرحله تولید است ، به فروش نیاز ندارد ، اما تبلیغات باید از قبل آغاز شده باشد.

پتانسیل موفقیت یک کمپین بازاریابی را از طرف Walkee Paws که این تازگی را به عاشقان سگ اختصاص داده شده تصور کنید تصور کنید.

این می تواند شامل پست های سرگرم کننده در شبکه های اجتماعی ، ایجاد کنجکاوی و مشوق تعامل باشد.

همچنین ممکن است در میان انواع دیگر بازاریابی ، بیانیه های مطبوعاتی ، بیلبوردها یا حتی اقدامات تعاملی در خیابان ها وجود داشته باشد.

مقاله مرتبط  چگونه محتوای بازاریابی تولید شده توسط هوش مصنوعی را انسانی کنیم

واقعیت این است که شرکت باید تمام این موارد را حتی در مرحله توسعه نیز در نظر بگیرد.

2. مرحله معرفی چرخه عمر محصول

مثال Walkee Paws در مورد مقدمه است.

این زمانی است که محصول تمام مراحل توسعه را طی می کند و برای عرضه در بازار آماده در نظر گرفته می شود.

هر روز با موارد جدیدی در این مرحله از چرخه آشنا می شویم.

برای مارک های بزرگ ، تلویزیون گزینه ای برای تبلیغات است.

اثبات: فقط کافی است تلویزیون را برای چند دقیقه روشن کنید تا تبلیغات مربوط به عطر و طعم جدید نوشابه ، یک مدل متفاوت موتور سیکلت ، یک گوشی هوشمند که نوید ویژگی های جدید و برتر را می دهد ،

تصادفی نیست که این مرحله از چرخه حیات محصول ، مرحله ای است که بیشترین سرمایه گذاری در بازاریابی را از شرکت می خواهد.

در واقع ، در این مرحله ، حتی اگر فروش از قبل شروع شده باشد ، گرفتن نتایج منفی مالی غیرمعمول نیست.

این نیز نتیجه هزینه های تولید مربوط به توزیع محصول است.

برای کاهش خسارت ، ضروری است که مخاطب و شخصیتی را که نمایه مشتری ایده آل برای محصولات شما است ، تعریف کنید.

این تمرین با استفاده از بسترهای مناسب برای انتقال بهترین پیام و رسیدن به مخاطب دقیق مورد نظر شما امکان بهینه سازی سرمایه گذاری در بازاریابی خود را فراهم می کند.

یک روش خوب این است که شرط بندی در بازاریابی ورودی داشته باشید و با استفاده از محتوای مربوطه ، اطمینان حاصل کنید که کاربر شرکت و شرکت را کشف می کند

این استراتژی همچنین نحوه ترغیب مصرف کنندگان بالقوه برای تأیید فروش است.

3. مرحله رشد چرخه عمر محصول

اگر چرخه عمر محصول آنطور که باید کار کند ، مرحله بعدی مرحله رشد است.

مشخصات اصلی این مرحله فروش مقیاس پذیر و نگهداری مبالغ سرمایه گذاری شده در بازاریابی است.

نمی توان دقیقاً زمان وقوع آن را پیش بینی کرد ، زیرا این مسئله به جزئیات محصول و بازاری که در آن است بستگی زیادی دارد.

اما قابل تکرار است: اگر برنامه را به درستی دنبال کنید ، حتی اگر مدتی طول بکشد به اهداف خود خواهید رسید.

بنابراین قبل از رسیدن به مرحله رشد ناامید نشوید.

سرمایه گذاری های شما باید ادامه یابد ، یا به دلیل گسترش مشارکت در بازار یا افزایش تولید / تولید با نرخ فروش.

این امر در فروش هر چیزی از خدمات بازاریابی ، آموزش فروشندگان ، محصولات فیزیکی صدق می کند.

بسیاری از شرکت ها در این مرحله شکست می خورند و فروش محصولات آنها بدون اینکه بلوغ خاصی را تجربه کرده اند ، کاهش می یابد.

ممکن است یک مارک آبجو را به یاد بیاورید که با یک بازیگر کوتاه قد و چاق با سبیل به عنوان قهرمان اصلی ، تبلیغات تلویزیونی سرگرم کننده ای می کرد.

برای مدت طولانی ، این یکی از مارک های برجسته بود و تبلیغات نظراتی را در تنها شبکه اجتماعی موجود در آن زمان ایجاد می کرد: دهان به دهان.

این محصول هنوز در بازار است و خبری از تغییر در فرمول آن نیست ، اما با رقابت شدید که خاص صنعت است آن را بلعید.

سرمایه گذاری کمتر در بازاریابی مطمئناً در لیستی از دلایل احتمالی این تغییر بسیار زیاد خواهد بود.

بنابراین درس روشن است: اگر محصولی در مرحله رشد است ، داشتن یک استراتژی مهم برای نگهداری آن حتی در شرایطی که رقبای جدید برای مخاطبان خود مبارزه می کنند ، مهم است.

4. مرحله بلوغ چرخه عمر محصول

بلوغ اوج ، بالاترین نقطه چرخه عمر محصول است.

این زمانی است که محصول به حداکثر پتانسیل خود می رسد و فروش تثبیت می شود.

پس از رسیدن به اجلاس ، دیگر امکان رشد وجود ندارد ، اما شرکت می تواند برای جلوگیری از عقب ماندگی های مهم اقدام کند.

چالش در این مرحله حفظ نتایج خوب در طول زمان است.

راهی ساده برای تحقق این امر وجود ندارد.

همه مارک های مشهوری که اکنون به ذهن خطور می کنند امروز جایی هستند که هستند زیرا در این مرحله سرمایه گذاری کرده اند.

به عنوان مثال ، کوکاکولا حتی اگر “به بازاریابی بستگی ندارد” رسانه ها را ترک نمی کند. این شرکت می فهمد که مارک ها برای همیشه نیستند ، زیرا در معرض بی ثباتی بازار و تغییرات رفتاری مخاطبان هستند.

تصور کنید اگر یک رقیب یک نوشیدنی غیر الکلی جدید تولید کرده و مردم کشف کنند که این عطر و طعم برای ناهارهای خانواده آخر هفته آنها ضروری است.

مقاله مرتبط  AdChoices چیست و چگونه بر PPC شما تأثیر می گذارند؟

بدون چشم انداز ، کوکاکولا فضای بازار را از دست می دهد ، و در آن شرایط ، احتمالاً حتی جایگاه خود را به عنوان مارک پیشرو.

5. مرحله چرخه عمر محصول را کاهش دهید

حتی تصور پایان کوکاکولا ، شرکتی با بیش از 100 سال عمر و موفقیت مالی بسیار جالب است.

اما حتی کوکاکولا هم روزی تمام می شود. شاید نه این شرکت ، بلکه محصول اصلی آن باشد.

این ممکن است 100 ، 200 یا حتی 1000 سال طول بکشد. پیش بینی غیرممکن است

اما هر محصولی به آخر می رسد و چرخه عمر خود را به پایان می رساند.

وقتی این اتفاق می افتد ، شرکت باید حقیقت دردناک نشان داده شده در شاخص های عملکرد خود را بشناسد و یک محصول جایگزین تهیه کند.

اگر همه چیز به ایده توقف محصول کمک کند ، سرمایه گذاری زیادی در بازاریابی برای تلاش برای بازگرداندن وضعیت بسیار خطرناک است.

البته ممکن است کارساز باشد. اما اگر اینطور نباشد چه؟

ممکن است شرکت به طور کلی و نه فقط محصول به خطر بیفتد.

چرا درک چرخه عمر محصول مهم است

اگر این کار را تاکنون انجام داده اید ، امیدوارم مفهوم چرخه عمر محصول و ویژگی های هر یک از مراحل آن را درک کنید.

همچنین باید بدانید که چرا به کار بردن این مدل در کسب و کارتان اهمیت دارد.

برای از بین بردن هر گونه س ،ال ، در اینجا مزایای اصلی و مزایای آنچه پیروی از مدل چرخه عمر محصول می تواند انجام دهد وجود دارد:

  • تصمیم گیری را با پشتیبانی بهتر امکان پذیر کنید
  • سرمایه گذاری های بازاریابی را بهینه کنید
  • واجد شرایط تلاش در فروش
  • کنترل بیشتری بر نتایج ارائه دهید
  • برنامه ریزی استراتژیک بلندمدت بهتری ارائه دهید
  • سازماندهی و مدیریت فرآیند بهتری را ارائه می دهد
  • طول عمر بیشتری را برای محصولات فراهم کنید
  • آماده سازی مناسب تری برای مقابله با رقابت فراهم کند
  • هدایت بازار به یک هدف عملی تبدیل می شود

آیا چرخه عمر محصول فقط برای محصولات اعمال می شود؟

این یک سوال جالب در مورد این ابزار است.

اگر محدود به محصولات باشد ، مخاطبانی که می توانند از آن استفاده کنند بسیار کمتر خواهد بود.

از یک طرف ، این ایده که چرخه عمر محصول برای محصولات فیزیکی بهتر کار می کند ، با توجه به ویژگی های آن درست است.

از طرف دیگر ، می توان خلاق بود و به سازگاری های مدل فکر کرد.

بیایید یک شرکت بزرگ را با شرکت های تابعه در شهرهای مختلف به عنوان مثال در نظر بگیریم.

هنگام استفاده از این مدل چرخه حیات محصول ، هر یک از این واحدها ممکن است به عنوان یک محصول در نظر گرفته شود. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که عملکرد هر یک را جداگانه تجزیه و تحلیل کنید.

مثال دیگر شرکتی با مارک های بسیار زیاد است که هر کدام محصولات خاص خود را دارند.

برای درک بهتر این موضوع ، نگاهی به Procter & Gamble بیندازید سایت اینترنتی، جایی که خواهید دید که این شرکت چندین مارک فعال در بازار ایالات متحده آمریکا دارد.

چرخه عمر محصول بر روی محصولات - مثال Procter & Gamble

هر کدام از این مارک ها در کدام مرحله از چرخه قرار دارند؟

آیا آنها در حال طراحی مارک های جدیدی هستند که در حال حاضر در مرحله توسعه هستند؟

برای نتیجه گیری ، بیایید به یک مثال دیگر نگاه کنیم.

آیا خدمات می توانند جایگزین محصولات موجود در مدل پیشنهادی تئودور لویت شوند؟

بسته به فعالیتی که شرکت انجام می دهد ، این کاملاً امکان پذیر است.

بیایید به عنوان مثال در مورد یک شرکت نوسازی خانه فکر کنیم.

ممکن است خدمات ساخت و ساز از قبیل نصب کف و کاشی ، رنگ آمیزی ، گچ کاری ، تهیه کارهای برقی و هیدرولیکی ، سنگ تراشی و … را ارائه دهد.

هنگام استفاده از روش چرخه عمر محصول ، می توانید چرخه عمر هر یک از این خدمات را مشاهده کنید تا نوع سرمایه گذاری مورد نیاز هر یک از آنها و امکان بازده در هر مورد را ارزیابی کنید.

نمونه های عملی چرخه عمر محصول

چرخه عمر محصول در موارد واقعی چگونه عمل می کند؟

ما می خواهیم نگاهی به دو مثال جالب بیندازیم: هاوایانا و کوکا کولا.

چرخه عمر محصول هاوایاناس

نمونه هایی از چرخه عمر محصول - havaianas
  • توسعه: فلیپ فلاپ های سنتی از صندل های ژاپنی ساخته شده از چوب یا کاه الهام گرفته شده اند. در برزیل ، لاستیک به عنوان ماده انتخاب شد زیرا اعتقاد بر این بود که بیشترین استقبال را از نظر مخاطبان دارد
  • معرفی: به عمد یا نه ، معرفی آن در بازار با کلاسهای C ، D و E موفقیت چشمگیری داشت
  • رشد: فلیپ فلاپ هاوانایانا در بیشتر مراحل رشد خود در مرحله رشد بود و سرانجام بر بیش از 90٪ بازار فلیپ فلاپ تسلط داشت
  • بلوغ: بلوغ فقط در دهه 90 با طراحی محصول جدید با هدف مخاطبان متفاوت و سرمایه گذاری عالی در بازاریابی بوجود آمد ، مخصوصاً با تبلیغات تلویزیونی کلاسیک که سرگرم کننده بودند و همیشه بازیگران مشهور بازی می کردند
  • کاهش می یابد: تا این لحظه ، هیچ نشانه ای وجود ندارد که تلنگرهای Havaianas در کوتاه مدت از این مرحله عبور کنند.
مقاله مرتبط  نحوه خرید نام دامنه در 4 مرحله آسان

چرخه عمر محصولات کوکاکولا

نمونه هایی از چرخه عمر محصول - کوکا کولا
  • توسعه: اطلاعات کمی در مورد توسعه کوکاکولا و چگونگی ایجاد فرمول مرموز در دست است
  • معرفی: تا سال 1886 ، سال تاسیس آن ، به نظر می رسید نام تجاری از پروژه درستی برخوردار است
  • رشد: کمتر از ده سال پس از راه اندازی ، کوکاکولا قبلاً در تمام ایالات ایالات متحده مصرف شده بود
  • بلوغ: نمی توان دقیقاً گفت که چه زمانی نام تجاری به بلوغ رسید ، اما به راحتی می توان گفت که بیشتر تاریخ خود را تاکنون در این مرحله صرف کرده است
  • کاهش می یابد: از سال 2012 ، درآمد خالص عملیاتی کوکاکولا در حال کاهش است. در حالی که کاهش اندکی در حد انتظار برای مرحله بلوغ است ، سرمایه گذاری در بازاریابی و محصولات جدید باید ادامه یابد

چرخه عمر محصول در مقابل ماتریس BCG

محصولی متولد می شود ، رشد می کند ، رو به زوال می رود و می میرد.

آیا این مدل همان مدل قبلی نیست ماتریس BCG؟

اگر به آن فکر می کردید ، بسیار زیرک بودید.

BCG Matrix یکی دیگر از ابزارهای مدیریتی شگفت انگیز است که توسط گروه مشاوره بوستون ایجاد شده است (مدل به نام حروف اول آنها نامگذاری شده است).

ماتریس BCG بسیار شبیه چرخه عمر محصول است ، اگرچه تفاوت هایی وجود دارد.

اول ، چهار مرحله وجود دارد به جای پنج مرحله: علامت سوال ، ستاره ، گاو نقدی و سگ.

دوم: این نام های کنجکاو مربوط به ویژگی های خاص مرحله ای است که در آن محصول است و لزوماً کل چرخه زندگی را تجزیه و تحلیل نمی کند.

آیا سردرگم شدید؟ من توضیح خواهم داد

نگاهی به جدول زیر بیندازید:

چرخه عمر محصول در مقابل ماتریس BCG

علامت های سوال محصولات جدیدی هستند که هنوز بازار ندارند اما پتانسیل بالایی برای رشد دارند.

همانطور که از نام این ستاره برمی آید ، ستارگان در رده های بالا قرار دارند: درآمد خوبی دارند.

گاوهای نقدی آینده ستاره ها هستند: عملکرد آنها به اوج رسیده است ، اما انتظار می رود روند نزولی آنها کاهش یابد.

و سگها یک مشکل هستند: محصولاتی در انتهای خط که دیگر فروش خوبی ندارند و بعید است فضای خود را بازیابی کنند.

به طور کلی ، علامت های سوال و ستاره ها سرمایه گذاری در بازاریابی را می طلبند ، گاوهای نقدی دیگر نیازی به سرمایه گذاری ندارند و سگ ها حتی با سرمایه گذاری بهبود نمی یابند.

نتیجه گیری چرخه زندگی محصول

اکنون باید چرخه حیات محصول و مشخصات هر پنج مرحله آن را درک کنید. همچنین نکاتی را برای ایجاد یک استراتژی مناسب برای هر یک از آنها یاد گرفتید ، حتی اگر بازاریاب دیجیتال باشید و کالاهای فیزیکی نمی فروشید.

اگر در طول هر یک از مراحل مدل چرخه عمر محصول به کمک بازاریابی دیجیتال نیاز دارید ، آژانس ما را در جریان بگذارید.

اکنون وقت آن است که خود را وقف رسیدن و رسیدن به بلوغ کنید و تا آنجا که ممکن است گسترش دهید.

صحبت از کدام یک است ، محصول اصلی شما در چه مرحله ای است؟ نظر بدهید و مقاله را به اشتراک بگذارید!

مشاوره با نیل پاتل

ببینید آژانس من چگونه می تواند رانندگی کند عظیم مقدار ترافیک به وب سایت شما

  • سئو – باز کردن مقدار زیادی از ترافیک SEO. نتایج واقعی را مشاهده کنید.
  • بازاریابی محتوا – تیم ما محتوای حماسی ایجاد می کند که به اشتراک گذاشته می شود ، پیوند می گیرد و ترافیک را جذب می کند.
  • رسانه پرداخت شده – استراتژی های موثر پرداخت شده با بازگشت سرمایه روشن.

تماس بگیرید